fbpx

ביטול פשיטת רגל

ביטול פשיטת רגל נעשה כאשר בית המשפט סבור כי החייב מתנהל שלא בתום לב, מסתיר נכסים שבבעלותו או שרשם את נכסיו על שם אחרים, או שיש לו הכנסות לא מדווחות וכו'. 
בתיק פשיטת רגל בית המשפט שהתנהל, החייב לא שיתף פעולה בהליך, שיקר, הבריח נכסים, לא עמד בצווי התשלומים ולא הגיש דו"חות תקופתיים. שופטת: חייב מניפולטיבי לא יקבל צו הפטר.

בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הורה על ביטול הליך פשיטת רגל שמתנהל מזה כשבע שנים, ובכך שלל את האפשרות שהחייב יזכה לצו הפטר: השופטת יעל בלכר קבעה כי אין מנוס מההחלטה החריגה משום שמדובר בחייב מתוחכם ומניפולטיבי, שהתנהל בחוסר תום לב משווע לאורך ההליך, וניסה לחמוק מתשלום החוב העיקרי לחמותו לשעבר, שמקורו בגזל נכסי נדל"ן בשווי 26.6 מיליון שקל (עיכוב הליכים בפשיטת רגל).

ביטול פשיטת רגל

החייב הגיש בקשה לפשיטת רגל

החייב הגיש בקשה לפשיטת רגל ב-2012 בעקבות חובות של כ-30 מיליון שקל לנושים שונים, העיקרית שבהם היא חמותו לשעבר, שממנה גזל נכסי נדל"ן רבים תוך ניצול מצבה הקשה לאחר אירוע מוחי (שיקום כלכלי).
כשנה לאחר הגשת הבקשה הוא הוכרז כפושט רגל ומונה נאמן לנכסיו, אך מאז ועד היום הוא כמעט לא שיתף פעולה בהליך, שיקר, הבריח נכסים, לא עמד בצווי התשלומים, לא הגיש דו"חות תקופתיים ואף נשלח למאסר בשל כך.
רק בזכות בקשות לביטול הענקות אסורות של נכסי נדל"ן הצליח הנאמן לגבות מהחייב כשני מיליון שקל.
החייב הציע הצעה כספית להפטר חובות בסך של 2 מיליון ₪.   
עורכת הדין שמונתה כאפוטרופסית לחמותו של החייב לשעבר, כיוון שאיבדה את כושר השיפוט, התנגדה למסלול הפטר (עורך דין פשיטת רגל).
היא הבהירה כי הדבר יקפח את זכויות האישה, שכן לא תזכה להשתתף בחלוקת הכספים שנצברו בקופה עד כה, שחלק ניכר מהם הושגו באמצעות נכסים שהחייב נטל ממנה במרמה.

לאחר שמיעת טענות הצדדים החליטה השופטת בלכר שאין מנוס ממה שנקרא ביטול הליך פשיטת רגל.
ראשית משום שאינה מקבלת את ההסדר: היא הסכימה עם עמדת האפוטרופסית, והדגישה כי הפטר השולל את זכותה של החמות לגבות לפחות חלק מהחובות כלפיה במסגרת פשיטת הרגל יפגע משמעותית בזכויותיה.
שנית, כיוון שהתנהלות החייב מחייבת את התוצאה הזו: "כפי שציין הנאמן התמונה המצטיירת היא של חייב שאינו מקבל על עצמו את מרות ההליך ועושה בו כבתוך שלו, חייב מתוחכם ומניפולטיבי, שאינו מוסר מידע מלא כנדרש, אינו משתף פעולה עם ההליך ואף מהתל בו" (חדלות פירעון).

החלטה חריגה בתיק ביטול פשיטת רגל

השופטת ציינה כי מדובר בהחלטה חריגה לנוכח השנים הרבות שבהן מתנהלת פשיטת הרגל, אך היא מתבקשת כיוון שמדובר במקרה קיצוני שבו החייב נוהג בחוסר תום לב מובהק (30 מיליון שקל חוב: כך בוטלה פשיטת הרגל – מאמר Ynet). "החייב בענייננו, אינו זכאי ל'כרטיס יציאה'", סיכמה.
משכך, נקבע כי ההליך ביטול פשיטת רגל והכספים שנצברו עד כה בקופה יחולקו בין כל נושיו של החייב, כולל חמותו לשעבר. המשמעות היא שהחייב לא יזכה להפטר והנושים יצטרכו לנהל נגדו הליכים נפרדים לגביית החובות (בקשה להסדר נושים).
כאשר נמצאים בהליך פש"ר, יש להיזהר שלא להיקלע ל"מלכודות" או להתנהלות שיכולה להביא לביטול הליך הפש"ר. פניה לעו"ד המתמחה בתחום פשיטת רגל יכול להביא להתגברות על "מכשולים" שבדרך עד לקבלת הפטר חובות. 

גם אתם זקוקים לייעוץ בהליך ביטול פשיטת רגל ? ליצירת קשר – לחצו פה

הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר בדרכים הבאות
או השאירו מספר טלפון ואחזור אליכם בהקדם