fbpx

הסתרה של נכס שבבעלות החייב הנמצא בעת הליך חדלות פירעון

השופטת אילת דגן קיבלה לאחרונה בקשה בעת הליך חדלות פירעון שהגיש מנהל מיוחד לבטל הליך פשיטת רגל לחייב כבן 67.
החייב לא שילם את הסכום החודשי שנקבע לו כסדרו והעלים את העובדה כי בסמוך לפטירת אמו לפני כשבע שנים הסתלק מירושתה אף שהיה כבר נתון בחובות. ״החייב אינו מפנים את האחריות הכלכלית שהליך זה מבקש לקדם״, כתבה.  

בפברואר 2019 ניתן צו כינוס נכסי החייב על פי בקשתו, בגין חובות בסך של 3,660,181 שקל ל- 38 נושים. הוטל עליו תשלום חודשי בסך 500 שקל.
החייב יליד שנת 1954, גרוש מזה כ-30 שנה ואב לשלושה ילדים בגירים. במסגרת ההליך הוא הצהיר כי אביו נפטר לפני כ-20 שנה ואמו לפני 7 שנים. הוא טען כי בסמוך לפטירתה אמו מכרה את ביתה ואחותו היא זו שטיפלה במכירה (ונפטרה לפני 6 שנים).
לטענתו, אמו לא הותירה אחריה כל נכס אחר (מידע על המקרה).

הליך חדלות פירעון

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הוא ציין כי הבית נמכר בסך של 60,000 דולר וכי מרבית התמורה כיסתה את החובות של האם.
היתרה חולקה לדבריו בינו לבין אחותו המנוחה כשכל אחד קיבל 20,000 שקל (ביטול הליך פשיטת רגל).  
במסגרת הדו"ח המסכם ציין המנהל המיוחד כי גרסת החייב ביחס לזכויותיו בעיזבון אמו, אינה נכונה. הוא טען כי ממידע שהגיע אליו באוקטובר 2010 ניתן צו ירושה עבור עיזבון אמו המנוחה של החייב לפיו אחותו היא היורשת הבלעדית. זאת לאחר שכחמישה חודשים קודם לכן החייב הסתלק מחלקו בירושה לטובת האחות ובזמן שהיה חדש פירעון (חוק חדלות פירעון דברי הסבר).
בנסיבות אלה, וגם בשל פיגורים בתשלומים החודשיים, עתר המנהל המיוחד לביטול הליך חדלות פירעון. 

החייב טען כי הוא מאושפז לפרקים, סובל מצלעות שבורות וממצאים בכבד ובבטן, אינו עובד באופן מסודר ולכן אינו יכול להשלים את חוב הפיגורים (שיקום כלכלי).
לעניין הסתלקותו מעיזבון אמו, תחילה טען החייב כי הוא לא קיבל שום ירושה ולא הסתלק משום דבר ורק מאוחר יותר שינה גירסה וציין כי המשפחה שלו הכריחה אותו לוותר על חלקו בדירה.

השופטת אילת דגן מבית המשפט המחוזי בחיפה הדגישה כי בית המשפט מוסמך, לדחות בקשה להכרזת החייב כפושט רגל אם שוכנע כי הוגשה שלא בתום לב, במטרה לנצל לרעה את הליכי פשיטת הרגל, או כי החייב יכול לפרוע את חובותיו.
לקביעתה, בחינת התנהלותו של החייב בהליך מלמדת כי הוא אינו מפנים את האחריות הכלכלית שהליך זה מבקש לקדם בעניינו.
״חייב הנכנס בשערי ההליך זוכה להגנות מפני נושיו, אך בתמורה עליו לעמוד בחובותיו לקופת ההליך, לנהל אורח חיים חוקי ההולם את האיזון בין צרכיו לבין אלו של נושיו״.

השופטת הוסיפה בזאת

ואולם, במקום לקחת אחריות כלכלית על מעשיו, ולנצל את ההזדמנות שניתנה לו לצורך שיקום חייו הכלכליים ופתיחת דך חדש בחייו, בחר החייב להתנהל בחוסר תום לב, עת לא שיתף פעולה בהליך ונהג בחוסר שקיפות.
בנסיבות אלה הורתה השופטת על ביטו הליך חדלות פירעון ודחיית בקשת החייב להכריזו פושט רגל.

ייצוג נכון של עו"ד פשיטת רגל המתמחה בהליך חדלות פירעון – שיקום כלכלי ופשיטת רגל, יכול היה להביא לתוצאה שונה באם החייב היה מציע סכום גבוה יותר לפתרון הבעיה של "הברחת הדירה".

הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר בדרכים הבאות
או השאירו מספר טלפון ואחזור אליכם בהקדם