fbpx

שיקום כלכלי לעצמאי

יותר ויותר ישראלים עלולים להיפגע מהקורונה הכלכלית, ולמצוא עצמם במצב שלא יוכלו לשלם את חובותיהם ולהגיע אל הליך חדלות פירעון, כך או כך, משתקפת תמונה מדאיגה לגבי שוק העבודה, שכוללת מאות אלפי עצמאים שמצבם של רבים מהם בכי רע, בייחוד לאור הצפי לסגירה של אלפי עסקים בחודשים האחרונים.
המשמעות: יותר ויותר עצמאים עלולים שלא לשלם את חובותיהם. אם גם לא יצליחו להגיע אל הסדר נושים באופן עצמאי, או דרך ההוצאה לפועל, הם עלולים למצוא את עצמם במקום שהוא המוצא האחרון בהתמודדות מול חובות: חוק שיקום כלכלי לעצמאי , או בשמה הרשמי, חדלות פירעון.
אם לא יצליחו להגיע להסדר מול הנושים באופן עצמאי, או דרך ההוצאה לפועל, החייבים עלולים למצוא את עצמם במקום שהוא המוצא האחרון בהתמודדות מול חובות: פשיטת רגל, או בשמה הרשמי, חדלות פירעון.

כבר עכשיו רואים שיש יותר ויותר ישראלים שהגיעו לעומק הבור, ומבקשים את עזרת המדינה בהיחלצות ממנו. לפי נתוני הממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים, סיגל יעקבי, השנה הצפי למספר הבקשות לחדלות פירעון הוא 21-22 אלף, עלייה של כ-30% לעומת 2019. וזוהי רק ההתחלה: ב-2021 אנחנו כבר עלולים לראות זינוק של אפילו פי שלושה במספר הבקשות. 

שיקום כלכלי לעצמאי

איך מזהים: מהו הליך חדלות פירעון

חדלות פירעון הוא מה שנקרא בעבר פשיטת רגל, ובפשטות – מצב שבו אדם לא מסוגל לפרוע את חובותיו, ושבו סך החובות עולים על סך הנכסים. במקרה כזה, לאדם יש זכות לבקש את הגנת החוק מפני נושיו.
מהעבר השני של המתרס, האדם החייב מתחייב לעמוד בתוכנית של החזרים כספיים, כמידת יכולתו ונכסיו. אם האדם החייב עומד בתוכנית ובתנאים שהוצבו בפניו, הוא יקבל בסוף ההליך "הפטר", כלומר פטור מחובות.

את תנאי התשלום קובעים שניים: או גורמים המכונים "רשמים" (מעמדם כמעמד שופט) ברשות האכיפה והגבייה, או הממונה על חדלות פירעון. את ההליך מלווה גורם נוסף: נאמן. עליו מוטלת המשימה לנסות ולחלץ כמה שיותר כסף מהחייב כדי להחזיר את החוב לנושים, ולבנות בעבור החייב תכנית לפירעון החוב
שמו המלא של חוק חדלות פירעון החדש, שנכנס לתוקף בשנה שעברה, הוא "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי", ולא בכדי. אחת ממטרות החוק, מעבר לעניין הגבייה המקסימלית לטובת הנושים, היא שיקום החייב והחזרתו לחיים הרגילים.

לכן, יש מקרים שבהם בית המשפט מחייב את החייבים לעבור הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה, כתנאי לקבלת הפטר. מדובר בעניין חשוב, שכן כשליש עד מחצית מהחייבים יחזרו להוצאה לפועל עד עשר שנים ממקרה פשיטת הרגל, כך לפי סטטיסטיקות של רשות האכיפה והגבייה.

כמה זמן נמשך חוק שיקום כלכלי לעצמאי ?

חוק שיקום כלכלי לעצמאי החדש קובע שההליך יכול להתקיים בין שנה וחצי לארבע שנים. הוא מתחיל בהגשת בקשה לחדלות פירעון ואחריה הממונה מאשרת צו פתיחת הליכים. 
זה השלב שבו החייב מקבל את הגנת המדינה מפני נושיו והיא ממנה לו נאמן. תפקידו הוא לקבל את תביעות החוב, מצד אחד, ולעמוד על נכונותן, ומצד שני לחפור בכל העניינים הפיננסיים של החייב כדי להעבירם לקופה שממנה אפשר לשלם לנושים. כמובן שלא כל הסכום מוחזר, והחזר שכיח הוא של כ-20% מסך החוב (שיקום כלכלי).
בתקופה הזו, שמוגדרת כתקופת בדיקה, לחייב אסור לנסות ולפרוע את חובותיו עצמאית מול הנושים, ולכן הוא צריך להפריש סכום חודשי סמלי לקופת נשייה ולדווח על הוצאותיו והכנסותיו.

כעבור שנה עד שנה וחצי, הנאמן ממליץ לממונה על תכנית פירעון עבור החייב  (לדוגמא: החייב ישלם 15% מכל חובותיו כדי לקבל הפטר חובות) שמוגש לבית המשפט ולנושים. בית המשפט מאשר את תכנית הפירעון- זהו צו השיקום הכלכלי. אם החייב יעמוד בכל התנאים של תכנית הפירעון, וישלם את הסכום שנקבע בתכנית הפירעון, יקבל את ההפטר – כלומר, הפטר מכל חובותיו. בשלב זה כל החובות כנגד החייב נמחקים והחייב יוצא לדרך חדשה. 

קיימת חשיבות לפנות אל עורך דין פשיטות רגל מנוסה שידע לתמרן את הנושים ולהביא לתשלום קטן ככל שניתן של החובות. עו"ד המטפל בשיקום כלכלי של העצמאי, יגרום להסדר חובות לאותו עצמאי כך שיתאפשר לו להמשיך ולנהל את עסקו. אין להירתע מההליך שכן מהרגע שניתן צו פתיחת הליכים, אף נושה לא פונה אל מי שחייב כספים וההליך מתנהל כולו בין עורכי הדין. 

לקביעת פגישת ייעוץ משפטי בנושא שיקום כלכלי לעצמאי – לחצו פה.

הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר בדרכים הבאות
או השאירו מספר טלפון ואחזור אליכם בהקדם