בוטל הסכם למכירת דירה של חברה בפירוק

חברה בפירוק, שמכרה דירה בתל אביב למקורבת של ההנהלה, תיאלץ להעביר את הנכס לטובת נושי החברה. כך קבע לאחרונה בית המשפט העליון כשדחה ערעור שהגישה ה"רוכשת" על פסק דין שהורה על בטלות הסכם המכר, מהטעם שהוא נעשה בניגוד לכללי הממשל התאגידי התקין. השופט אישר את הקביעה שהעסקה בטלה, אך בנימוק שונה. הוא קבע שמדובר בחוזה למראית עין שנועד להבריח את הנכס מנושי החברה.

הסיפור מתחיל בשנת 1997 אז הוקמה החברה. בשלב מסוים היא רכשה דירה בשכונת פלורנטין בתל-אביב. בספטמבר 2016 נחתם הסכם המכר למכירת הדירה לבתו של אחד מנהלי החברה, לכאורה תמורת 1,800,000 שקל. בפועל לקופת החברה לא נכנס אפילו שקל אחד, ונטען כי ה"תשלום" בוצע כך שאבי המערערת קיזז לכאורה את חובות של החברה לנושיה.

בהמשך, על רקע קשיים תזרימיים אליהם נקלעה החברה, הוצא נגדה צו פירוק והתעורר חשד שהסכם המכר שנחתם חודשים ספורים קודם לכן אינו "כשר". ואכן, בינואר האחרון קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב שההסכם פסול מכיוון שהוא נעשה בניגוד לכללי הממשל התאגידי התקין. כך למשל צוין בפסק הדין כי ההסכם נעשה ללא עריכת שומה באופן שמעורר ספק אם התמורה בעד הדירה הייתה הולמת.

ה"רוכשת" לא הרימה ידיים והגישה את הערעור לעליון. לטענתה, בית המשפט המחוזי שגה בקביעותיו ומדובר בהסכם אמיתי ותקף.

מנגד טענו המנהלים המיוחדים בהליכי הפירוק שפסק הדין מדויק ויש לכבדו.

השופט הורה על דחיית הערעור והדירה תועבר לטובת נושי החברה שבפירוק

השופט שטיין הסכים עם מסקנת פסק הדין המחוזי שההסכם בטל, אלא שלדבריו הבסיס לקביעה אינו נעוץ בכללי הממשל התאגידי אלא בדיני החוזים, ובפרט בעובדה שמדובר בהסכם למראית עין. לדברי השופט, תכליתו האמיתית של ההסכם היא להעביר את הדירה לידי המערערת חינם אין כסף – ולא תמורת 1.8 מיליון שקל – כאשר המטרה הסופית היא לחמוק מנושי החברה.

הוא כתב שגרסת הרוכשת ביחס לפרטים מהותיים בהסכם, כדוגמת התמורה שנקבעה, גילתה טפח והסתירה טפחיים. כך, היא לא הצליחה להסביר כיצד נקבעה התמורה בעד רכישת הדירה על סך של 1,800,000 שקל – סכום הזהה במדויק לסך חובותיו של אביה. השופט נימק שמדובר בחלל ראייתי אשר יורד לשורשו של עניין, מצדיק את דחיית הערעור ומאפשר להורות על בטלות העסקה.

"משהוכח כי המערערת הציגה לבית משפט קמא תמונה עובדתית חסרה, רוויית סתירות וחצאי אמיתות, במקרה הטוב, מן הראוי היה לדחות את עמדתה במלואה ולקבוע כי לפנינו חוזה למראית עין שתכליתו הברחת הדירה מנושי החברה", כתב השופט. לדבריו, ניסיון למצוא גרגרי אמת בערימת שקרים הוא ניסיון עקר אשר מבזבז את זמנו של בית המשפט.

השופט הדגיש שאף אם נקבל את התזה לפיה ההסכם תקף, הרי שהוכח כי המערערת הפרה אותו הפרה יסודית בכך שלא הוכיחה כי שילמה את כל התמורה. לדבריו הפרה זו משמעותה בטלות ההסכם.

לפיכך השופט הורה על דחיית הערעור והדירה תועבר לטובת נושי החברה.

על מנת לתכנן נכון את פירוק החברה, יש להתייעץ עם עו"ד הבקיא בהליכי פירוק חברה והקפאת הליכים. יעוץ נכון , יחסוך כספים רבים לחברה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *