הסדר חובות בהסדר נושים

בעל עסק לשעבר בתחום האלומיניום אשר נקלע לחובות כבדים יוכל לפרוע רק 38% מסך החובות ובכך לצאת לחירות כלכלית – כך נקבע לאחרונה בבית המשפט המחוזי בנצרת.

אף שהשופט כתב שנסיבות כניסתו של החייב להליך פשיטת הרגל מעלות חשד לחוסר תום לב מצדו, הוא קבע שהחייב זכאי לתכנית פירעון ראויה אשר שמה דגש על שיקומו.

החייב, גרוש ואב לשניים, ניהל מאז 2003 עסק עצמאי בתחום עבודות האלומיניום. לטענתו בשלב מסוים העסק שלו נקלע לקשיים וזאת על רקע התחרות הקשה בענף. לאור זאת הוא חתם ביולי 2015 על הסכם למכירת העסק לצד שלישי, תמורת כ-130,000 שקל אשר שימשו אותו להחזר הלוואות שנטל מהשוק האפור. בנוסף הוא החל לעבוד בעסק כשכיר תמורת 6,000 שקל בחודש. חודשים ספורים לאחר המכירה הוא עתר להכריז עליו כפושט רגל.

ואולם יתר הנושים – ספקי חומרי גלם של העסק מהם רכש החייב סחורה – מעולם לא באו על גמולם. בנסיבות אלה אושרו נגד החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל תביעות חוב בסך כולל של 664,652 שקל. לטענת הנושים החייב מכר את עסקו סמוך מאוד לכניסתו להליך פשיטת הרגל עבור נזיד עדשים, במטרה להתחמק מחובותיו כלפיהם.

עוד טענו הנושים שהחייב הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה, וכי העובדה שהוא משעבד את עצמו לטובת רוכש העסק תמורת משכורת חודשית זעומה אינה מתקבלת על הדעת ואינה סבירה לפי שום קנה מידה.

לעומתם טען החייב שהוא דובר אמת וכי נושיו רודפים אותו ולא מאפשרים לו להשתקם. גם המנהלת המיוחדת הציעה שיש להכריז עליו כפושט רגל ולקבוע בעניינו תכנית פירעון במסגרתה ישלם מחצית מסך תביעות החוב.

החלטת בית המשפט- החייב זכאי לתכנית פירעון

בראשית פסק דינו כתב השופט זגורי כי דעתו אינה נוחה מההתקשרות בין החייב לרוכש העסק סמוך מאוד לקריסתו. עוד העיר השופט שהחייב בשום שלב של הליך פשיטת הרגל – הנמשך מזה כשמונה שנים – לא הצליח לשכנע כי פנייתו לאפיק פשיטת הרגל תוך מכירת עסקו בסכום זעום ושעבוד חופש עיסוקו לטובת רוכש העסק – אכן היו מהלכים שנעשו בתום לב, ולא במטרה לחמוק מתשלום חובותיו.

"בית המשפט מתקשה לקבל את הטיעון של החייב כי הוא מתקיים 8 שנים משכר זעום של 6,000 שקל", כתב השופט. לדבריו החייב הינו איש מקצוע בעל מוניטין המסוגל להשתכר פי שלושה מכך, ולכן עולה התמיהה מדוע שיסכים לעבוד בשכר כה זעום ובמשך כל כך הרבה שנים.

לדברי השופט כניסת החייב להליך פשיטת הרגל סמוך מאוד ליצירת החובות ללא ניסיון להסדירם היא בעייתית. בנוסף, העובדה שרוב הנושים אינם גופים פיננסיים אלא ספקי חומרי גלם מלמדת לכאורה על יצירת החובות בחוסר תום לב.
עם זאת, השופט הבהיר שהמגמה כיום בפסיקה היא לתת דגש על שיקום חייבים, ולכן למרות סימני השאלה השונים הוא רואה לנכון להכריז על החייב כפושט רגל.

בסופו של יום נקבע שהחייב ישלם 38% מהחובות המאושרים בתוספת הוצאות ההליך. במספרים זה אומר שהחייב ישלם 2,500 שקל במשך 36 חודשים, ובכל סוף שנת תשלומים יוסיף 36,000 ₪.

ייעוץ נכון ומועיל של עו"ד מנוסה בהליכי חדלות פירעון , פשיטת רגל, שיקום כלכלי והסדר נושים, יכול להביא לחיסכון גדול בכספים שישלמו לנושים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *