ייפוי כוח מתמשך הציל את הרכוש מהשתלטות ילדי המנוח

האב מינה את אשתו ובתו השלישית לשמש כמיופות הכוח וזמן קצר לאחר מכן המסמך הופעל. שתי בנותיו האחרות ביקשו צו שאוסר על ביצוע שינויים ברכושו. ביהמ"ש התרשם שמדובר במאבק ירושה שהקדים את זמנו.

ביהמ"ש דחה לאחרונה בקשה לצו איסור דיספוזיציה שהגישו שתי בנות בקשר לנכסי אביהן, לגביו הופעל ייפוי כוח מתמשך. השופטת כתבה כי לא מצאה כל הצדקה להתערבות במרקם היחסים העדין שנבנה ונשמר במשך כ-62 שנות נישואים בין האב לרעייתו, שמונתה כמיופת כוח. היא הוסיפה כי לא מובן מדוע מבקשות הבנות "לחסוך" את כספי האב כשדווקא כעת יש להשתמש בחסכונותיו לטובתו ולרווחתו.

הבנות תבעו לביטול ייפוי הכוח המתמשך

שתי הבנות תבעו לבטל ייפויי כוח מתמשכים עליהם הוחתם האב בנובמבר 2021 וביולי 2022.

במסגרת זו הן הגישו בקשה לצו ביניים – צו איסור דיספוזיציה שיקבע כי אין לבצע כל שינוי בנכסי אביהן (מדובר בין היתר בדירת המגורים, בכספים שבבנקים ובמוסדות פיננסיים, קרנות השתלמות, ביטוחי חיים, זכויות שליטה, תמלוגים ועוד).

בנובמבר 2021 ערכו ההורים יפויי כוח מתמשכים לפיהם מינה כל אחד את בן הזוג ואת שלוש בנותיהם למיופי הכוח. ייפויי כוח אלה בוטלו בהודעת ההורים מספטמבר 2022.
ביולי 2022 ערך האב ייפוי כוח מתמשך נוסף שנכנס לתוקף באוקטובר 2022 ולפיו מונו רק אשתו ובתו השלישית למיופות כוח.

באוקטובר 2022 הגישו 2 הבנות בקשה למינוי אפוטרופוס קבוע לגוף ולרכוש לאביהן. בנובמבר של אותה שנה הן הגישו בקשה למינוי אפוטרופוס לגוף ולרכוש לאמן. שני ההליכים נמחקו בגין קיומו של ייפוי כוח מתמשך.

הבנות טענו כי במועד עריכת ייפוי הכוח המתמשך מיולי 2022 נעדר האב כשרות קוגניטיבית. לחילופין הן טענו שייפוי הכוח נחתם כתוצאה ממרמה, מניצול או מהפעלת לחץ או השפעה בלתי הוגנת על האב.

שופטת בית המשפט לא השתכנעה שיש בסיס לביטול ייפוי הכוח המתמשך

שופטת בית המשפט למשפחה בפתח תקווה לא השתכנעה שיש בסיס לביטול ייפוי הכוח המתמשך או להטלת מגבלות על קבלת ההחלטות בעניינו של האב.
ראשית היא ציינה שהאפוטרופוס לדין שמונה לאב סבור כי רק אם המשפחה ראויה להתמנות כאפוטרופסית במקרה שייפוי הכוח יבוטל, כך שלמעשה לקבלת הבקשה אין משמעות מעשית.

שנית, ביהמ"ש התרשם במהלך הדיון מאם המשפחה וכתבה שהיא הביעה את עמדתה בקול צלול וברור והשיבה לשאלות בית המשפט באופן סדור, רהוט וקוהרנטי. "קבלת הבקשה תאפשר התערבות במרקם העדין של היחסים הזוגיים בין ההורים באופן שאינו מתקבל על הדעת".

עוד ציינה השופטת כי מדובר בבקשה כללית שלא ניתן להידרש אליה במתכונתה זו. "בבקשה מסוג זה יש לזהות מפורשות את הנכסים שביחס אליהם מתבקש הצו", כתבה.
באשר לטענת 2 הבנות בכתב התביעה כי האם ובתה "מבזבזות" כלשונן את כספי האב, הבהירה השופטת כי האם רשאית לעשות בקניינה לפי ראות עיניה. אשר לחלקו של האב בכספים שבבנק, כל עוד לא נקבע אחרת, חזקה על האם שתפעל לטובתו.

ההתרשמות ביהמ"ש היא שמדובר בסכסוך משפחתי כספי גרידא. בית המשפט לא יאפשר לחתור תחת הרציונאלים העומדים בבסיס עריכת ייפוי כוח מתמשך ולא תינתן גושפנקה לניהול הסכסוך הכספי המשפחתי במסגרת הליכים בביהמ"ש.

קיימת חשיבות להכנת ייפוי כוח מתמשך על ידי עו"ד מנוסה שידע לערוך את המסמך כראוי, על מנת שלא יהיו ספקות או ערעורים כאשר יופעל ייפוי הכוח המתמשך.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *