האם נושה של חוב שטרם הגיע מועד פירעונו רשאי להגיש בקשה לחדלות פירעון כנגד חברה?

במסגרת חוק חדלות פירעון והליכי חדלות פירעון, נשאלת השאלה האם נושה של חברה, שחברה חייבת לו כספים, רשאי לפעול כנגד החברה במסגרת חוק חדלות פירעון , כאשר הוא חושב שהחברה לא תוכל לשלם את החוב כאשר יגיע זמן פירעונו?

לכאורה, קיים חוסר היגיון בכך שיכריזו על חדלות פירעון או פירוק חברה כאשר טרם הגיע הזמן החוב להיפרע והחברה אינה חייבת כספים לאותו נושה.

במאמר זה נסקור את הדרכים להגשת הליכי חדלות פירעון כנגד חברה ובאילו מקרים נושה יכול להגיש כנגד חברה בקשה לחדלות פירעון גם אם לא הגיע הזמן לפירעון חוב החברה כלפיו.

עורך דין פשיטת רגל

מי ראשי להגיש בקשה לצו פתיחת הליכים לחדלות פירעון כנגד חברה?

בהתאם לחוק חדלות פירעון, רשאים להגיש בקשה לחדלות פירעון של חברה לביהמ"ש: 

1. החברה עצמה.

2. נושה של החברה.

3. היועץ המשפטי לממשלה.

חוק חדלות פירעון - בקשת חברה לצו פתיחת הליכים

לפי סעיף 7 לחוק, נציג מהחברה , או עו"ד המייצג את החברה, יוכלו להגיש בקשה לצו פתיחת הליכים כאשר החברה נמצאת במצב של חדלות פירעון ואינה יכולה לשלם את חובותיה. כלומר, סך החובות עולה על סך הנכסים שיש לחברה. 

בקשה לצו פתיחת הליכים תוגש בצירוף תצהיר הסתבכות הכלכלית של החברה המפרט את הסיבות שהובילו לחדלות פירעון של החברה ודו"ח הכולל את כל הנושים של החברה, לרבות רשימה של כל הנושים שפועלים בהליכים משפטיים כנגד החברה.

חברה רשאית במסגרת בקשה לצו פתיחת הליכים לחדלות פירעון, לבקש מבית המשפט להורות על הפעלת החברה לצורך שיקומה הכלכלי . במקרה כזה, החברה תצרף דו"ח מפורט שבו תסביר כיצד הפעלת החברה תוכל לסייע לה לשלם את חובותיה ומהם העלויות הכרוכות למימון התכנית להמשך הפעלת החברה.

בקשת נושה לצו פתיחת הליכים לחדלות פירעון

נושה של חברה רשאי להגיש בקשה לצו פתיחת הליכים לחדלות פירעון במצב שבו החברה נמצאת במצב בו אינה יכולה לשלם את חובותיה . כאשר בבקשה הנושה חייב לתת דוגמאות איך החברה אינה פורעת את חובותיה.

נשאלה השאלה, מה קורה באם נושה של החברה, שהחברה חייבת לו כספים, מזהה כי החברה לא תוכל לשלם את חובותיה כלפיו כאשר יגיע זמן פרעונם?

נושה של חוב שטרם הגיע מועד פירעונו

נושה של חוב שעדיין לא הגיע מועד פירעונו, רשאי להגיש בקשה לצו פתיחת הליכים רק במקרה שהתקיים אחד מהתנאים המפורטים להלן:

1. החברה עובדת במטרה להונות את נושיה – 
הנושה נתקל במקרים רבים שבהם החברה לא שילמה את חובותיה לנושיה . החברה ממשיכה לרמות אנשים חדשים בכך שהיא מקבלת כספים מבלי לתת תמורה וקיימות ראיות כי החברה לא תוכל לשלם בעתיד.
 
2. החברה פועלת להברחת נכס מנכסיה במטרה להבריחו מנושיו –
במקרה זה , הנושה חייב להוכיח כי החברה נמצאת בחובות שסביר להניח שלא תוכל לפרוע אותם, אך במקביל מוכרת נכס או נכסים של החברה, וכל זאת במטרה להבריח נכסים מהחברה ומהנושים כדי שלא יוכלו לגבות את חובותיהם.
נכס לעניין זה הוא  לא רק נכס מקרקעין, אלא יכול להיות גם זכויות חוזיות , כגון זכויות בחברה אחרת או זכויות בסחורות.
 
3. החברה לא תוכל לפרוע את החוב כלפי הנושה כאשר מועד פירעון החוב יהיה בתוך 6 חודשים ממועד הגשת הבקשה לחדלות פירעון – 
בעניין זה, הנושה צריך להוכיח , גם שהדבר אינו קל כלל, שבמועד שהחברה צריכה לפרוע את החוב כלפיו בהתאם להסדר חובות, סביר להניח שלא יהיו בידיה כספים לשלם את החוב. במקרה זה הנושה צריך לצרף מסמכים שיוכיחו שאכן החברה מתנהלת במאזן שלילי, כלומר סך חובותיה עולים על נכסיה כך שתוך חצי שנה לא תוכל לפרוע את חובותיה כלפי הנושים.
 
במקרה של בקשה כזאת של נושה, ביהמ"ש יחליט האם אכן החברה חדלת פירעון ורק אז יקבע מהי הדרך הנכונה עבור החברה , האם לאפשר לחברה לבצע שיקום כלכלי של החברה ע"י הקפאת הליכים או פירוק חברה וחיסולה.  
 
על מנת לדעת מתי קיימים סיכויים טובים לנושה להגיש בקשה לצו פתיחת הליכים כנגד חברה , מה שיכול להביא את החברה לשלם את חובה לנושה כדי להימנע מהליכים בבית המשפט , יש לבחור בעו"ד מנוסה הבקאי בנושא פירוק חברה וחדלות פירעון כדי שיעריך את  הסיכויים והסיכונים בהגשת בקשה כזאת.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *