fbpx

האם בני זוג, בעלים בחברה , יכולים לבקש פירוק חברה כאשר יחסיהם עולים על שרטון?

הכלל בדבר פירוק חברות קובע כי כאשר אובד האמון בין בעלי המניות, וכפועל יוצא מכך, לא ניתן לנהל את החברה כפי שנוהל בעבר – ניתן לבקש פירוק חברה. חברה היא שותפות מיוחדת, כזו שהוקמה על ידי בני זוג נשואים ומתאפיינת בדרגת אמון שאין למעלה הימנה. ממילא, משאבד האמון בין הצדדים, אין אפשרות לנהל את החברה.

מה קובע בית המשפט כאשר בני זוג בפירוק חברה?

בית המשפט קובע כי במצב בו יש שבר בלתי הפיך בחברת בני זוג, יש מקום להקיש מפקודת השותפויות, שנועדה לאפשר פירוק מקום בו יחסי השותפים הגיעו לשפל מדרגה שאיננו מאפשר להמשיך ולנהל את השותפות .
בלשון אחרת, משעה שהחברה היא מעטפת תאגידית שנועדה לניהול נכסי בני הזוג ועסקי משק הבית המשותף, די בכך שאחד מבני הזוג טוען בתום לב לאובדן אמון במשנהו, כדי להביא לפירוק החברה . בית המשפט קובע כי החוזה הזוגי, המהווה את חוקתה של החברה, מצדיק לקרוא לתוך תקנון החברה תנאי מכללא לפיו אובדן האמון בין בעלי המניות מהווה עילה לפירוקה של החברה. הדבר מתבקש גם מטעמים פרקטיים של ניהול החברה.

בית המשפט קובע כי השאלה אינה האם הגרוש אכן ניצל את הסיטואציה שנוצרה לטובתו, אלא האם יש לו יכולת לנצל את הסיטואציה לטובתו, שכן ניגוד האינטרסים שנוצר לנוכח המשבר בין הצדדים מבסס חשש מתמיד, ולא ערטילאי, לפגיעה בזכויות אחד הצדדים.
אשר לחברה המשותפת, בה משמשים שני הצדדים דירקטורים, הרי לנוכח השפל ביחסי הצדדים שהתוצאה שלו היא שהאישה אינה מוכנה לשתף פעולה שום החלטה של החברה ייתכנו לכך רק תוצאות שליליות: או שהחברה תימצא במבוי סתום או שהצד השני ינסה לנהל אותה בפועל כפי ראות עיניו. בית המשפט לענייני משפחה קובע כי במצב דברים כזה בו יש סכסוך חמורים בין שני הדירקטורים היחידים בחברה אין אפשרות והצדקה להמשך פעילותה של החברה ויש לפרקה.

פירוק חברה זה הליך מורכב המסיים את "חיי" החברה. לפיכך יש לנהוג בזהירות ובמחשבה תחילה בטרם יתבצע פירוק החברה.
בית המשפט לענייני משפחה קובע כי אמנם, יתכנו מקרים יוצאי דופן בעליל, בהם אובדן האמון בין בני זוג בעלי מניות, לא מחייב את פירוקה של החברה. המדובר במקרים בהם ישנה פעילות עסקית שאיננה תלויה בפעילות בני הזוג או מי מהם, וכאשר קיים מנגנון ניהולי-מקצועי שמאפשר את המשך הפעילות העסקית כבעבר ללא קשר ליחסי בני הזוג.
בית המשפט קובע בפסק דין "נשמת אפן של החברה היא האמון בין בני הזוג, ומשאמון זה אבד נִטלה הנשמה, וכל שנותר הוא קליפה תאגידית המחייבת פירוק על מנת שלא תעמוד חוצץ בין הצדדים לבין נכסיהם, משעה שהחברה הלכה למעשה לבית עולמה".
מגמת הפסיקה היא לא להפוך בני זוג ניצים, לשותפים בעל כורחם בחברה.

הזכות לפירוק שיתוף במקרקעין בגירושין היא "מעין זכות אבסולוטית" לכן אין עילת הגנה מפני העתירה לפירוק החברה . ביצוע פירוק החברה עצמו ייעשה בדרך הקבועה בסעיף 40 לחוק המקרקעין הקובע כי פירוק השיתוף במקרקעין שאינם ניתנים לחלוקה יהא על דרך מכירתם וחלוקת הפדיון.
כדי למצות את זכות בן הזוג, יש צורך בעורך דין מומחה לפירוק חברות שידע לכוון את בן הזוג כיצד להתנהל בחברה.

הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר בדרכים הבאות
או השאירו מספר טלפון ואחזור אליכם בהקדם