למרות שבקשת הפירוק חברה הייתה מוצדקת - ביהמ"ש מחק אותה כדי לתת סיכוי לשיקום החברה מהצפון

13 עובדים לשעבר בחברת סטארט-אפ, הנמצאת בגליל, שהפסיקה את פעילותה במלחמה, דרשו פתיחת הליכים ופירוק החברה בטענה שהחברה חייבת להם מאות אלפי שקלים. החברה טענה מנגד כי בכוונתה לשלם את כל חובותיה וכי פתיחת הליכים נגדה תמנע הזרמת כספים מבעלי המניות ואת שיקומה.

העובדים הגישו בקשה לפירוק חברה, איך הגיבה החברה?

למרות שבקשת הפירוק חברה (צו פתיחת הליכים) שהגישו עובדים בחברת הסטארט-אפ הייתה מוצדקת – בית המשפט המחוזי בנצרת מחק אותה כדי לתת סיכוי לשיקום החברה וכל זאת כדי למנוע את פירוק החברה.

המבקשים הם 13 עובדים לשעבר בחברה, שטענו בבקשתם להוצאת צו פתיחת הליכים ופירוק החברה כי החברה חייבת להם מאות אלפי שקלים. לטענתם, הם שלחו לחברה דרישות לתשלום הסכומים המגיעים להם, שכללו התראה שאם החברה לא תשלם את הסכומים הנדרשים הם יפתחו נגדה הליך חדלות פירעון. בנסיבות אלה, כך נטען, קיימת חזקה שלפיה החברה היא חדלת פירעון.

הבקשה של העובדים הוגשה בינואר האחרון, כשלושה חודשים בלבד לאחר שהחברה מתחום הביוטכנולוגיה הפסיקה את פעילותה בשל מיקום המפעל שלה בגבול הצפון והלחימה המתנהלת מאז ה-7 באוקטובר בגבול הצפון והדרום. העובדים הגישו את הבקשה כדי שיתאפשר להם לממש את זכויותיהם מול המוסד לביטוח הלאומי.

מנגד, בא כוח החברה ציין בבית המשפט כי בכוונת החברה לפרוע את מלוא חובותיה וכי היא אינה מבקשת לעשות כל "תספורת" בחובות. נטען כי בעלי המניות מאמינים בחברה, מתכוונים להשקיע מאות אלפי שקלים ואף מעבר לכך בחברה במטרה שהחברה תשלם את חובותיה ותתניע את פעילותה מחדש. כל זאת כדי למנוע את פירוק החברה.

עוד נטען כי בכוונת בעלי המניות בחברה להזרים מאות אלפי שקלים, אולם התחייבויות אלה הותנו בדחיית הבקשה למתן צו לפתיחת הליכים ופירוק החברה וזאת מאחר שלטענתם מתן צו כזה יחרוץ את גורלה של החברה, ימנע ממנה לקבל מענקים המגיעים לה בשל מלחמת חרבות ברזל ויעמיד מכשולים ממשיים בחידוש פעילותה.

מנגד טען בפני בית המשפט בא כוח 13 העובדים, כי אין מחלוקת שהחברה הינה חדלת פירעון ואין לה כספים בקופה. עוד טען כי החברה טוענת שאם יינתן הצו בעלי המניות לא יהיו מוכנים להשקיע ואין פה מקרה חריג המצדיק מתן התייחסות שונה.

השופט קבע: דחיית הבקשה יועיל ל2 הצדדים

נציגת הממונה על חדלות פירעון תמכה בבקשת החברה. נטען כי קיימת אפשרות ממשית כי הליך גיוס הכספים יצלח ופעילות החברה תחודש.
השופט החליט כאמור לדחות את הבקשה לצו פתיחת הליכים כנגד החברה שהגישו העובדים וקבע: "אין ספק כי מתן צו לפתיחת הליכים כשלעצמו יחרוץ את גורלה של החברה וימנע כל אפשרות לשיקומה. החברה אינה פעילה מזה מספר חודשים בשל המצב שאליו נקלעה מדינת ישראל בעקבות אירועי 7 באוקטובר, ומתן צו לפתיחת הליכים בשלב זה ימנע הזרמת כספים לקופת החברה מבעלי המניות אף שהם מאמינים בחברה ובפעילות העסקית שלה".

"לעניין הנזק שייגרם לנושי החברה, מתן צו לפתיחת הליכים, כבר בשלב זה, יאפשר לעובדים המבקשים למצות את זכויותיהם במוסד לביטוח לאומי. ברם, מקובלת עליי בעניין זה עמדת בא כוח החברה שלפיה בבחינת השאלה אם יש בדחיית הבקשה לצו לפתיחת הליכים כדי לגרום נזק לנושים, יש להתייחס לכלל הנושים ולא לסוג מסוים של נושים. בענייננו, מתן צו לפתיחת הליכים כבר היום יביא בהכרח לפירוק החברה. לחברה אין נכסים משמעותיים ועל כן, מתן צו פירוק יביא למצב שבו הנושים, למעט העובדים שזכויותיהם מובטחות על ידי המוסד לביטוח הלאומי, לא יקבלו דבר. על כן, בראייה כוללת, דחיית הבקשה למתן צו לפתיחת הליכים לא תגרום נזק לנושים, אלא ההיפך. יש לציין עוד, כי אם החברה לא תשלם את חובותיה לעובדים בתוך פרק זמן סביר מהיום, עדיין הם יכולים להגיש בקשה חדשה למתן צו לפתיחת הליכים".
השופט הורה כי על החברה לפרוע את החובות שאינם שנויים במחלוקת ואם לא ייפרעו חובות אלה יהיו המבקשים רשאים להגיש בקשה חדשה למתן צו לפתיחת הליכים.


ייצוג של עורך דין הבקיא בהלכות חדלות פירעון, פירוק חברה והקפאת הליכים בחברה, יכול להאריך את חיי החברה ואף להביא לשיקומה.