fbpx

בנק סירב לפתוח חשבון בנק לאדם בפשיטת רגל ושיקום כלכלי ושילם פיצויים!

האם מותר לבנק לסרב לפתוח חשבון לאדם שנמצא בפשיטת רגל ושיקום כלכלי?

מן הידוע כי עובדי הבנק מפעילים שיקול דעת , כאשר הם פותחים חשבון בנק , האם הבנק ירוויח מאותו לקוח?
לכל בנק יש רשימת לקוחות "בעייתיים" אותם הבנק אינו רוצה כלקוחות, מתוך מחשבה שאותם לקוחות יבטלו הלוואות ולא ישלמו.
סעיף 2 לחוק הבנקאות מחייב את עובדי הבנק לפעול בתום לב ולפתוח חשבון בנק לכל אדם , אלא אם אותו אדם חב חוב כספי לאותו הבנק, ולא שילם את החוב.
בפסק דין שנדון לאחרונה, אדם בשם ניסים, היה בעלים של חברה ליצור מוצרי מזון. החברה נקלעה להליכי חדלות פירעון , פירוק החברה וכינוס נכסי החברה . ניסים ראה שאינו מצליח להתמודד עם החובות להם היה ערב אישית כתוצאה מפירוק החברה , ולכן הגיש בקשה לשיקום כלכלי (פשיטת רגל).
בית המשפט נתן לניסים צו פתיחת הליכים בהתאם לחוק שיקום כלכלי (פשיטת רגל). ניתן עיכוב הליכים כנגד כל החובות שהיו בפירוק החברה וניסים היה ערב לאותם חובות.
ניסים הגיע לבנק לאומי (בו לא היה לו חשבון ולא היה חייב דבר) וביקש לפתוח חשבון בנק ללא קבלת אשראי.
פקיד הבנק ראה שניסים בהליך שיקום כלכלי (פשיטת רגל) וסירב לפתוח לו חשבון בנק. הטענה הרשמית הייתה שקים חשש שניסים יצור חובות חדשים ולא יוכל לשלמם. טענה זאת אינה הגיונית שכן ניסים לא ביקש לקבל אשראי.
הסיבה האמיתית לכך שלא פתחו חשבון בנק נעוצה בכך שאדם שאינו לוקח אשראי , אינו רווחי לבנק ולכן אין כדאיות לפתוח לו חשבון.
ניסים התייעץ עם עורך דין מומה לתביעות בנקים, ובעקבות כך הגיש תביעה כנגד הבנק בשל הפר חובה חקוקה (סעיף 2 לחוק הבנקאות).
בית המשפט קיבל את התביעה ופסק כלהלן:
הבנק אינו רשאי לסרב סירוב בלתי סביר לפתיחת חשבון עו"ש אם מתקיים אחד התנאים, הראשון: שמדובר בחשבון עו"ש שיתנהל ביתרת זכות; והשני -הלקוח עומד בתנאי ההסכם מול הבנק. במקרה זה, צו שיקום כלכלי (פשיטת רגל) שניתן בעניינו של החייב מתיר לו לנהל חשבון בנק ביתרת זכות בלבד, וכי ממילא הסתיים הליך שיקום כלכלי (פשיטת רגל) במתן הפטר חובות המבטל את ההגבלות שהוטלו כנגד התובע. במקרה דנן, עולה כי היה על הבנק לאפשר לניסים לפתוח חשבון בסניפו, כל עוד הוא מנהל חשבונו ביתרת זכות.
הנטל להוכיח כי מדובר בסירוב שהינו סביר בנסיבות העניין מוטל על הבנק וכי אין די בחשש ערטילאי או בטענה כללית וסתמית, אלא על הבנק להצביע על מעשים ונתונים קונקרטיים. הבנק לא עמד בנטל ההוכחה לסבירות הסירוב. סירובו של הבנק לפתוח את החשבון, בתנאים שהתבקשו, היווה למעשה התנהגות חסרת תום לב. סכום הפיצויים שנפסקו שעל הבנק לשלם לניסים – 35,000 ₪ .
התייעצות עם עו"ד המומחה בבנקים, פירוק חברה, שיקום כלכלי, פשיטת רגל, יכול לגרום לאדם להתמודד מול הבנק , שכוחו רב.

חשוב להבין כי לא כל דרישה לפירעון חוב ערבות נכונה וראויה לתשלום !

חדלות פירעון
הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר בדרכים הבאות
או השאירו מספר טלפון ואחזור אליכם בהקדם