fbpx

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי- לאלו חובות לא ניתן הפטר מוחלט?

כלומר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (פשיטת רגל) , מאפשר לחייב לקבל הפטר חלוט מכל חובותיו, מחיקת כל חובותיו. מתן ההפטר נועד לאפשר ליחיד לצאת לדרך חדשה, וזאת אף במחיר של פגיעה בזכותם של הנושים (זאת מטרת ההליך שבסופו של יום החייב יצא "נקי" מכל חובותיו). אולם קיימים חובות שהאינטרס בתשלומם גובר על האינטרס שבמתן אפשרות ליחיד לצאת לדרך חדשה. חובות אלה הם חובות שבבסיסם עומדים שיקולים ערכיים אחרים המצדיקים את שימורם לאחר ההפטר גם במחיר הפגיעה ביכולת השיקום של היחיד. להלן סוגי החובות שההפטר לא יחול לגביהם.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

האם יש חובות שאותם לא ניתן למחוק ע"פ חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי ?

סעיף 175 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 קובע כדלקמן:
"175. חובות שאינם בני הפטר
(א) ההפטר לא יחול על חובות עבר אלה:
(1) תשלום עונשי;
(2) חוב שנוצר בדרך מרמה או הנובע מעבירת כניבה או מעבירת מין או אלימות חמורה כהגדרתה בחוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א-2001;
(3) חוב מזונות שהחבות בו היא לפי פסק-דין.
(ב) על-אף האמור בסעיף-קטן (א), בית-המשפט רשאי, בנסיבות חריגות המצדיקות זאת, להורות כי ההפטר יחול על חובות עבר המפורטים להלן, כולם או חלקם, ורשאי הוא להתנות החלת הפטר כאמור בתנאים:
(1) ריבית, קנס או תשלום אחר בשל אי-תשלום במועד של תשלום עונשי שנוספו או הוטלו בתקופה שקדמה למועד מתן הצו לפתיחת הליכים;
(2) חוב מזונות שהחבות בו היא לפי פסק-דין.
(ג) נוסף על האמור בסעיף-קטן (א)(2), בית-המשפט רשאי להורות כי ההפטר לא יחול על חוב עבר שמקורו בחובת פיצויים לפי סעיף 77 לחוק העונשין, אם מצא כי הדבר מוצדק נוכח מהות העבירה שבשלה הוטלו הפיצויים, חומרתה או נסיבותיה."

אם נפשט את האמור בסעיף זה, נראה כי :

א. תשלום עונשי – החרגתו של תשלום עונשי מההפטר נובעת מהתכליות שבסיס הטלתם של התשלומים העונשיים. הכוונה לתשלומי קנסות על עבירות תנועה וכדומה.

ב. חוב שנוצר בדרך מרמה, או חוב הנובע מעבירת גניבה, או מעבירת מין או אלימות חמורה כהגדרתה בחוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א-2001 – הטעם לאי-מתן הפטר מחוב שנוצר בדרך מרמה, הוא שלא יהיה זה צודק לפטור את היחיד מחבות שנוצרה במרמה, שאחרת יצא חוטא נשכר. חוב זה הוכר כחוב שאינו בר-הפטר גם לפי פקודת פשיטת הרגל. החוק המוצע מבקש לכלול בסעיף זה עבירות חמורות נוספות שלא מוצדק לפטור את החייב מחובות שנוצרו בשלהן בשל העדפת האינטרס הציבורי. ביהמ"ש קבע בפסיקה נרחבת עניין זה (ראו לדוגמא: ע"א 3083/13 פלונית נ' שיכמן (11.01.15)).

ג. חוב מזונות – בקשר לחוב זה קיים אינטרס חברתי הגובר על אינטרס שיקומו של היחיד. ביהמ"ש רואה את טובת הילדים שהאינטרס שלהם גובר על האינטרס של החייב. ישנם מקרים בודדים בהם ביהמ"ש מאפשר לקבל הפטר מתשלום מזונות. למשל פסק-דינו של בית-המשפט המחוזי בעניין פש"ר (ת"א) 1253/06 גמזו נ' הכנ"ר (02.09.13), וכן פסק-דינו של בית-המשפט העליון ב- ע"א 6456/13 ישעיהו נ' גמזו (03.05.15) שהותיר פסק-דין זה על כנו);

ד. סוג נוסף של חוב שמוצע שבית-המשפט יוכל להחריג מתחולת ההפטר, הוא חוב שמקורו בחובת תשלום פיצויים לנפגע עבירה לפי סעיף 77 לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"). במקרים רבים האינטרס החברתי והציבורי בתשלום חובות אלה גובר על האינטרס שבשיקום החייב, אך לא ניתן לקבוע זאת באופן קטגורי. לכן מוצע להקנות לבית-המשפט סמכות לקבוע אם חובות אלה ייכללו בהפטר אם לאו, בהתאם למהות העבירה שבשלה הוטלו הפיצויים, חומרתה ונסיבותיה. יודגש, כי אם חוב הפיצויים לנפגע עבירה הוא בגדר חוב שנוצר בדרך מרמה או כזה הנובע מעבירת גניבה או עבירת מין או אלימות חמורה, הרי שבכל מקרה לא יחול עליו ההפטר כמפורט לעיל.

על מנת לקבל יעוץ משפטי מקיף כדי למנוע שחובות מסוימים לא יכנסו לסעיף 175 לחוק, יש לפנות למשרד עורכי דין הבקי בענייני חדלות פירעון, שיקום כלכלי, פשיטת רגל, על מנת שיבחן את החובות ויגרום לכך כי לא יהיו חובות שלא יבוטלו.

הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר בדרכים הבאות
או השאירו מספר טלפון ואחזור אליכם בהקדם