החייב הסתיר ירושה - והשיקום הכלכלי שלו בוטל

אדם שמזה כשנה וחצי אינו פורע חובותיו, לא גילה לנאמנת שקיבל 10,000 דולר וטבעת זהב אחרי פטירת אביו. השופטת האשימה אותו בחוסר תום לב.

בית משפט השלום בחיפה הורה לאחרונה על ביטול הליך השיקום כלכלי בחדלות פירעון של חייב משום שהסתיר ירושה שקיבל מאביו. השופטת קבעה שהתנהלותו של מי שמחד מבקש ליהנות מהטבות הליך השיקום ומאידך לא משתף עמו פעולה, נגועה בחוסר תום לב.

ניתנה לחייב תוכנית שיקום כלכלי

בדצמבר 2021 ניתנה לחייב תוכנית שיקום כלכלי, במסגרת הליך חדלות פירעון שלפיה כתנאי לקבלת הפטר עליו לשלם לקופת הנשייה 2,500 שקל בחודש למשך חמש שנים, ובסך הכול 150 אלף שקל. אלא שלטענת הנאמנת, החייב התמיד בכך למשך שמונה חודשים בלבד, ומאז ספטמבר 2022 אינו משלם דבר ואף נראה שאין בכוונתו לעשות כן. לדבריה, נכון לדצמבר האחרון עומד חוב הפיגורים שלו על כ-32,500 שקל.

לדבריה, הוא נרשם בביטוח לאומי כ"עצמאי" ללא רשותה ומבלי לדווח לה על הכנסותיו. יתרה מזאת, נודע לה שהוא קיבל עקב מות אביו 10,000 דולר וטבעת זהב בירושה, ולא טרח להצהיר על כך. בנסיבות אלה היא עתרה לביטול הליך השיקום עקב חוסר שיתוף פעולה מצד החייב וניצולו לרעה.

השופטת קבעה שהוא לא ניצל את ההזדמנויות שניתנו לו להשתקם מחובותיו בהליך שיקום כלכלי. כך, אחרי שלא עמד בתשלומי תוכנית השיקום כלכלי הגיע החייב להסדר עם הנאמנת לפריסת חוב הפיגורים, אלא שגם בהסדר זה לא עמד וחובות הפיגורים גדלו לכדי סכומים משמעותיים – כל זאת, שעה שהוא אינו משלם דבר לקופת הנשייה.

אם לא די בכך, כתבה, הוא לא דיווח על הירושה שקיבל מאביו והנאמנת נאלצה לגלות זאת בעצמה. כמו כן הוא לא קיבל היתר לעבוד כעצמאי ואף אינו מגיש דוחות על הכנסותיו או הוצאותיו, כך שלא ניתן להתחקות אחר התנהלותו הכלכלית.

לדברי השופטת, ההתנהלות מציגה תמונה שלפיה מצד אחד החייב חוסה תחת הגנות ההליך חדלות פירעון ומצד שני הוא זונח אותו ועושה בו כרצונו, תוך התעלמות מחובותיו בהליך: "התנהלותו של החייב לאורך ניהול ההליך מהווה התנהגות בחוסר תום לב שכן מחד גיסא הוא נהנה מן ההטבות שהוענקו לו מכוח צו פתיחת ההליכים ומאידך הוא פועל בניגוד גמור לחוק".

השופטת קבעה- אין מנוס מלבטל את הליך השיקום הכלכלי

השופטת קבעה שאין מנוס אלא להורות על ביטול הליך השיקום כלכלי, והבהירה שבהתאם לפסיקה, ככל שירצה לחדש את ההליך, יהא עליו להמתין תקופת מינימום של שנה, וייתכן שהוא אף יצטרך לשאת בהוצאות כתנאי להגשת הבקשה.

לנוכח ביטול הליך השיקום כלכלי קבעה השופטת כי ההגבלות שהוטלו על החייב יבוטלו, למעט הצו לעיכוב יציאתו מהארץ שייוותר על כנו למשך שלושה חודשים.

על מנת לעמוד בדרישות הליך השיקום כלכלי או פשיטת רגל כדי לקבל הפטר חובות, יש להיות מיוצג על ידי עורך דין ותיק ומנוסה בהליכי חדלות פירעון, שיקום כלכלי, פשיטת רגל, הסדר חובות והפטר חובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *