fbpx

חוב בהוצאה לפועל

כאשר בעל חוב אינו מקבל את חובו, יש באפשרותו לפתוח תיק הוצל"פ כנגד מי שחייב לו כספים.
השאלה הנשאלת היא –  האם כדאי להתמודד עם חוב בתיק הוצאה לפועל?
או להגיש בקשה עבור שיקום כלכלי, שבמסגרתה יוסדר גם חוב בהוצאה לפועל?
לפני שנענה על השאלה נסביר את המושגים. 

מה זה בכלל הוצאה לפועל?
הליך הוצאה לפועל הוא הליך שמוסדר על ידי חוק ההוצאה לפועל תשכ"ז-1967 (להלן: חוק ההוצאה לפועל). מטרתו של הליך זה הוא מימוש זכויותיו של נושה מידי החייב בצורה פשוטה ויעילה. עם זאת, החוק אינו מתעלם גם מזכויותיו של החייב, אשר גם להן יש חשיבות בהליך.
ניתן לפתוח בהליך הסדר הוצאה לפועל לאחר מתן פסק דין לטובת צד מסוים או כאשר  בעל החוב מחזיק בשיקים (הגבלת חשבון בנק).

פתיחה בהליך הוצאה לפועל
הפותח את תיק הסדר הוצאה לפועל נקרא זוכה, והוא למעשה מנהל את ההליך על ידי בקשותיו שצריכות להיות מאושרות על ידי גורם מוסמך בלשכה. עם פתיחת התיק יקבל החייב התראה שמזהירה אותו לבצע את המוטל עליו תוך פרק זמן מסוים
קבלת ההתראה היא חשובה מאוד מכיוון שהיא מאפשרת לחייב לתכנן את צעדיו. למעשה, כבר עם קבלת ההתראה מומלץ להתייעץ עם עורך דין הוצאה לפועל שיכוון את החייב לדרך הפעולה המידית המתאימה לו. דרכי פעולה אלו מתחלקות בהתאם ליחסו של החייב לחוב, האם הוא מכיר בו או לא (הסדר תשלומים הוצאה לפועל).

פעולות של חייב המכיר בחוב
באם החייב אינו מתכחש לעצם קיומו של החוב, הוא יכול לשלם את חובו בזמן הנקוב בהתראה ובכך ייפסקו ההליכים נגדו.
החייב המכיר בחוב אך אינו מסוגל לשלם את כולו בבת אחת, במקרה כזה יוכל החייב להגיש בקשה לפריסת החוב לתשלומים או להגיש בקשה להכרזה עליו כחייב המוגבל באמצעים, צעד שיכול גם להביא למתן הפטר, כלומר מחיקה של החוב, בתנאים מסוימים (חשבון בנק מוגבל).

פעולות של חייב שאינו מכיר בחוב/ בפסק הדין
חייב שאינו מכיר בחוב יכול לבצע אחת מהפעולות הבאות: הגשת התנגדות לביצוע שטר או המחאה, הגשת התנגדות לתביעה על סכום קצוב והגשת בקשה לעיכוב הליכים (עיכוב הליכים משפטיים).
בנוסף לכל האמור לעיל, חייב הטוען שפרע את החוב, יוכל להגיש ללשכת ההוצאה לפועל בקשה בטענת "פרעתי" בכל שלב של ההליך.

חוב בהוצאה לפועל

הסדר חוב בהוצאה לפועל

תפקידו של עורך דין הוצאה לפועל הוא לסייע לחייב כיצד לתמרן בהליך מורכב ומסובך שיש בו פיתולי חקיקה רבים. בהתאם לכך, ליווי של עורך דין הוא קריטי בהליך הזה, שגם כך מלווה בקשיים, הן כלכליים והן נפשיים מטרתו הינה להגיע הסדר חוב בהוצאה לפועל בתנאים הכי טובים עבורך. 

עורך דין המייצג את הזוכה
תפקידו של עורך דין הסדר הוצאה לפועל המייצג את הזוכה הוא ללוותו כבר משלב ההתלבטות האם לפתוח בהליך ומתי. עורך דין מומחה בהוצאה לפועל ידע להוביל את לקוחו בצורה כזאת בה ימוצו זכויותיו על הצד הטוב ביותר, בעזרת בחירה מושכלת בדרכי הפעולה שהחוק מתיר וכן להגיע למצב של הסדר חוב בהוצאה לפועל.
כך למשל ידע עורך הדין אילו בקשות להגיש על מנת למנוע הברחה של נכסי החייב, ובכך למנוע מקרה בו הזוכה יוותר ללא אפשרות לגבות את חובו.

עורך דין המייצג את החייב
הליך הוצאה לפועל טומן בחובו פגיעה משמעותית בזכויות היסוד של החייב כמו הזכות לקניין או הזכות לכבוד.
הפגיעה הפוטנציאלית מבהירה כמה חשוב שההליך ינוהל בידיים מקצועיות, כאלו שידעו למזער את הנזק ככל האפשר.
כך למשל יוכל עורך הדין לנסות ולצמצם את סכום החוב (הסדר חובות), להגן על נכסים מסוימים של החייב, להסיר צווי עיקול או צווי עיכוב יציאה מהארץ או חידוש רישיון נהיגה שעוכב. 
ייתכן שאף עורך דין הוצאה לפועל ימליץ לחייב לנהל הליך "שיקום כלכלי" על מנת לקבל הפטר חובות.

פשיטת רגל שיקום כלכלי וחדלות פירעון

כאשר חייב רואה שאינו יכול לעמוד בכל החובות בתיקי הוצאה לפועל שנפתחו נגדו או לעמוד במתן הסדרי חוב בהוצאה לפועל, אזי הדרך הנכונה לקבל הפטר מכל החובות היא להגיש בקשה "לשיקום כלכלי" במסגרת הליך חדלות פירעון.  

שיקום כלכלי
החייב מגיש בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכים. כאשר מתקבל הצו ניתן לקבל עיכוב הליכים בכל תיקי הוצאה לפועל והחובות שכנגדו.
לא ניתן לפעול בהליכים כלשהם כנגד החייב וממתינים עד לקבלת הפטר חובות.

מה מטרת הליך שיקום הכלכלי?
במסגרת הליך כזה מוסדרים חובותיו של החייב בין כל נושיו ונקבע בצו שיקום כלכלי הסדר תשלומים שיאפשר לו לשקם את חייו מחד ולעמוד בהתחייבויותיו השונות מאידך. במקרים מסוימים אם החייב עומד בתנאי צו השיקום הכלכלי תקופה מסוימת הוא יוכל לזכות בהפטר לגבי חובותיו הנותרים.
בית המשפט קובע לחייב לשלם את הסכום לפי יכולתו של החייב (עורך דין פשיטת רגל). 

תפקידו של עורך דין בהליך שיקום כלכלי
תפקידו העיקרי של עורך הדין בהליך של שיקום כלכלי הוא סיוע לחייב לקבל החלטה לפנות להליך כזה. בחירה כזאת צריכה להיעשות בצורה מושכלת, רק במקרים בהם היא תואמת לאינטרס של הלקוח
בחירה כזאת אינה פשוטה והיא טומנת בחובה השלכות שונות על הצדדים להליך. כמובן שתפקידו של עורך הדין אינו מסתיים לאחר הבחירה בדרך הפעולה, והליווי שלו משמעותי מאוד גם בהליך השיקום הכלכלי עצמו, על מנת להביאו לסיומו על הצד הטוב ביותר
כך למשל יוכל עורך הדין לדאוג לאינטרס של לקוחו בקביעת סכום  צו השיקום הכלכלי, או להביא למחיקה של חלק משמעותי מחובו של לקוחו באמצעות בקשת ההפטר.

הינכם מוזמנים ליצור עימי קשר בדרכים הבאות
או השאירו מספר טלפון ואחזור אליכם בהקדם